jansensontour.reismee.nl

Dag 3 . Arromanges en Bayeux

Het is 20.50 nu ik dit verhaal schrijf . Lig total loss op bed . Ha ha . Lekkere warme douche genomen na deze drukke dag . Vanmorgen lekker rustig aan gedaan . Het weer was nog niet geweldig dus iets langer liggen maakt dan niet uit . Dit x geen ontbijt op z'n Frans. Maar zachte bolletjes uit Nederland. Die moesten nog op en er zat geen bakker in de buurt . Dus eigenlijk geen andere keus . Na het ontbijt stappen we op de fiets naar Arromanges . Dat ligt in het hart van de invasie stranden van juni 1944 . Deze plaats is bekend om de indrukwekkende overblijfselen van de kunstmatige haven die hier werd aangelegd. Mooi en tegelijkertijd een heel gek gevoel bij wat hier toch allemaal gebeurt is . We struinen door de straatjes en maken dan de klim omhoog voor het geweldige uitzicht . Hier vind je zelfs in oktober nog genoeg toeristen . We nemen nog een lunch . Ja ik bestel weer in het Frans. Dat gaat steeds beter . Ha ha . Toch wel leuke taal . En ja , we krijgen ook nog dat wat ik denk wat we besteld hebben . Daarna stappen we weer op de fiets richting Bayeux . We worden gestuurd door kleine straatjes, paadjes en steegjes . De navigatie houdt ons wel bezig . Echt het Franse platteland komen we tegen . We hebben een mooi tempo om te fietsen . Maar zien dan een giga zwarte wolk precies boven ons hangen . We voelen de druppels al vallen . Die pech zullen we toch niet hebben denk ik . Kom Ronald, gas erop . En met wat mazzel blijft het bij druppels en fietsen we de wolk voor uit . In Bayeux aangekomen is het eerste wat we zien een action. Ha ha ha . Ff kijken of dat ze hetzelfde verkopen als bij ons . Ja idd , alleen vele malen duurder . Dan door naar het centrum . Daar willen we de kathedraal Notre-dame bezichtigen. Wat een kerk zeg . We zoeken de toren waar we naar boven kunnen volgens Google.... maar helaas .... die is er niet . Dan maar lekker slenteren door de stad en alle monumenten bekijken die we kunnen vinden . In de late namiddag fietsen we weer richting port-en-bessin-huppain. We hebben er ondertussen al 30 km op zitten . Veel bekijks wel om onze Nederlandse fietsen . Wij vinden ze niet zo bijzonder. We fietsen richting het strand waar we nog wat mooie schelpen gaan pakken voor thuis . Blijft leuk . Dan terug naar Kitty . Wat eten we dan vandaag ? Te koud eigenlijk voor buiten . Dus dan maar uit eten . Lekker veilig . Pizza . Om warm te worden bestel ik ook nog maar een warme chocolademelk. Na het eten nog even naar het strand . Nog wat schelpen . Ze zijn echt heel mooi . We komen aan bij het haventje en zien dat het eb is . Erg gek gezicht . Bootjes die in de modder liggen. Aan de andere kant kunnen we het strand op . Daar waar vanmiddag nog zee was is nu land zover je kunt kijken . Dat wil ik van dichterbij zien . We houden het water wel goed in de gaten want stel je voor dat je niet in de gaten hebt dat het vloed wordt dan heb je toch echt een giga probleem . Maar wat gaaf om dit te zien . Op tijd weer terug naar de kant en dan lekker terug naar Kitty . Lekker slapen nou . Mijn droomsap begint al te werken . Truste voor straks . Doei doei .

Rob

Jullie hebben al heel veel gezien in Normandie, zeg!

Dinie

Hoi alweer een mooi verhaal en weer veel ontdekt geniet ervan

Anny

Mooie foto's weer..en druk bezig..